Hyvä ystäväni oli tämän viikonlopun kylässä luonani. Vierailun aikana hän riiteli puhelimessa poikaystävänsä kanssa. Jossain vaiheessa puhelin oli kaijuttimella kun tämä 5 vuotta vanhempi mies sitten sanoi: Mä olen vanhempi eli mulla on enemmän elämänkokemusta! 

Joskus tämä on totta. Ja jos mennään pitkälle pidemmälle, niin kyllä, 80 vuotiaalla on enemmän elämänkokemusta kuin 21 vuotiaalla. Mutta kun kyseessä on 26 vuotias mies, ei elämänkokemusta välttämättä ole enempää. Toiset elävät elämää hieman lujempaa kuin toiset. Ei se aina mene niin. 

Itseäni tämä kosketti lähinnä koska entisellä poikaystävälläni oli välillä tapana vetää ikäkortti esiin. Mä olen sua yhdeksän vuotta vanhempi ni mä tiedän paremmin. Joo, joskus totta. Uunin putsauksessa ei kuitenkaan iällä ole mitään tekemistä.

Itse vihaan, niin vahva sana kuin se onkin, ihmisiä, jotka ovat jotain enemmän koska ovat vanhempia. Ongelma on juuri se, että jos et oikeasti tiedä toisen koko menneisyyttä, et voi tietää mitä kaikkea se toinen on kokenut. En väitä että olen joka suhteessa kokenut enemmän kuin joku minua vanhempi. Koska mielestäni IKÄ EI KERRO ELÄMÄNKOKEMUKSEN MÄÄRÄÄ. Elämänkokemusta karttuu kun tekee asioita tai niitä tapahtuu sinulle. Itse väitän että olen kokenut hyvin monenlaisia asioita. Olen nähnyt ja rinnakkaiselänyt vielä useampia. Olen nähnyt vierestä miten sovinisti toimii suhteessa. Olen joutunut todellisen uhan alla pelkäämään kaupassa käyntiä ja kaupungilla olemista sen varalta, että minut hakataan. Minulla on ollut stalkkeri, joka ihan oikeasti on seurannut minua autolla, ottanut minusta kuvia jne. Eikä jutut todellakaan lopu siihen. 

Miten ihmiset voivat kuvitela, että pelkästään sen takia, että he ovat sattuneet olemaan maapallolla pikkaisen kauemmin kuin joku toinen, he ovat kokeneempia?